Ga naar content
St vd Brink
Marco Raino - Instructeur

In mijn werk heb ik aandacht voor alle vormen van veiligheid!

Veilig werken is een belangrijk thema binnen St vd Brink. Veiligheid is niet voor niets 1 van de 4 pijlers van het Fit & Fluitend programma. Marco Raino is sinds 2016 een van onze instructeurs en hij houdt zich in zijn werk veel bezig met schadepreventie en veiligheid. Je leest in dit verhaal waarom hij iedere dag vol energie aan de slag gaat.

Focus op veiligheid

Binnen ons team ligt de focus collega’s veilig de weg op te helpen en te houden. Ik zet mij actief in om mijn collega's bewust te maken van mogelijke risico's en onveilige situaties. Veiligheid is heel groot en breed. In mijn werk houd ik me bezig met:
  • verschillende trainingen op het gebied van preventie en veiligheid
  • nascholing en het introductieprogramma
  • rijstijlscores en de opvolging ervan
  • instructies bij het uitleveren van nieuwe auto’s
  • persoonlijke adviezen
  • dode hoek lessen in het onderwijs rondleidingen van scholen
  • preventie-overleggen

Het is mooi werk om mensen bewust te maken van mogelijke onveilige situaties. Of het nou collega’s zijn of kinderen van het basisonderwijs.”

Voorkomen is beter dan genezen

“In mijn werk ben ik vaak onderweg. Het werk voor de chauffeur moet veilig zijn. Een voorbeeld hiervan is het testen van nieuwe klantlocaties. Dan kijk ik hoe de situatie er daar uitziet en of een chauffeur op een veilige manier met een trekker en oplegger kan lossen. Hoe ziet het laaddock eruit? Is er een kans dat een chauffeur te maken krijgt met bijvoorbeeld een overval, als er ’s nachts alleen op locatie gelost moet worden?”

Aandacht voor alle vormen van veiligheid

“Ook stap ik regelmatig op bij een chauffeur. Zie ik dan dat hij of zij een verkeerde zithouding heeft of op een verkeerde manier uitstapt, dan geef ik ergonomisch advies. Hiervoor zijn wij als instructeurs ook opgeleid. Je wilt namelijk niet dat iemand zijn werk niet meer kan doen door knie-, rug- of andere lichamelijke klachten. Soms komt het ook voor dat een chauffeur veel aan zijn hoofd heeft bijvoorbeeld door problemen in de privésfeer of door psychische onveiligheid. Ook hier hebben wij de nodige aandacht voor. Zulke issues kunnen namelijk leiden tot verminderde concentratie op de weg wat gevaarlijke situaties tot gevolg kan hebben. Een vrachtwagen weegt zo’n 40 ton en de ongevallen die er zijn, zijn meestal heel heftig. We doen er dan ook alles aan om dit te voorkomen. Ik vind het heel belangrijk dat de zorgen die een chauffeur met mij deelt, veilig zijn. Dit vertrouwen zal ik dan ook nooit schenden.”

1 / 3

Introductiedagen

“Sinds januari 2024 zijn we gestart met de introductiedagen voor nieuwe medewerkers voordat ze starten in hun functie. Preventie is hierbij een belangrijk aspect. Tijdens deze dagen informeren we niet alleen over bedrijfsprocedures en -systemen. We geven ook mee bij wie ze terecht kunnen als ze te maken krijgen met problemen of uitdagingen, zowel op werk- als privégebied. We vinden het namelijk belangrijk dat iedereen zoveel als mogelijk goed in zijn vel zit en gefocust de weg op gaat. De nadruk op preventie zorgt niet alleen voor minder risico's op de werkvloer, maar het zorgt ook voor het welzijn van collega’s.

Tijdens de introductiedagen behandelen we de 1e dag vooral theorie waar ook de afdelingen HR en de werkplaats een rol in spelen. De 2e dag richten we ons vooral op de praktijk: voertuigcontrole, aan- en afkoppelen van de vrachtwagen, lading zekeren en manoeuvreren. Zien we hier dat bepaalde handelingen meer aandacht nodig hebben, dan nemen we dit verder mee in het inwerkprogramma waar de mentorchauffeurs een belangrijke rol in hebben.”

Veelomvattend werk

“Het mooiste aan mijn baan vind ik dat je bijdraagt aan het grotere geheel: veilig werken. Ik voel me hier zelf ook heel verantwoordelijk voor. Daarnaast spreekt de afwisseling mij enorm aan, want de ene dag werk ik bijvoorbeeld de administratie bij en de andere dag ben ik onderweg voor een instructie. Zelf ben ik ook als chauffeur begonnen in Wormerveer bij Knap Transport dat later werd overgenomen door St vd Brink. Na 2,5 jaar mocht ik de opleiding tot mentorchauffeur doen. Het werken als mentorchauffeur heb ik met veel plezier gedaan tot het moment dat ik gevraagd werd om instructeur te worden. Hier heb ik ‘ja’ tegen gezegd waar ik nog geen dag spijt van heb.”

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...